ارزشیابی یا ارزیابی Evaluation

        ارزشیابی یک فرایند نظام دار برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود . به این منظور که تعیین شود آیا هدف های مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزان

لازم به ذكر است،تعريف فوق را مي بايست بااضافه نمودن دونكتة مهم تكميل نمود:

۱-چگونگي تحقق اهداف وانتظارات آموزشي

۲-ارائه بازخورد جهت بهبود فراينديادگيري

منظور اين است كه وظيفه ارزشيابي تنها بررسي ميزان تحقق اهداف نيست زيرا  اضافه براين رسالت ،نه تنها بايد روند يادگيري مورد توجه قراردهد بلكه نتايج ارزشيابي بايستي دربهبود جريان يادگيري وتصميم گيري هاي آموزشي مورد استفاده قرارگيرد.

ازسوي ديگر،   یکی از ویژگی های مهم ارزشیابی تعیین کیفیت است . منظور از کیفیت، دانش ، مهارتها و تواناییهایی است که دانش آموزان می بایست پس از آموزش کسب نمایند.   ارزشيابي صرفاً بر موقعیت ها و دستاوردهای یادگیری تأکیدمی نماید .

ویژگی های مختلف ارزشیابی های پیش از آموزش ، ضمن آموزش و پس از آموزش

الف ) ارزشیابی آمادگی ( سنجش رفتارها و مهارتهای پیش نیاز و جبران نواقص یادگیری های پیشین ) 

زمان اجرا  : آغاز نوبت تحصیلی یا واحد آموزشی

ب ) ارزشیابی جایابی ( سنجش میزان آگاهی دانش آموزان از هدف ها و محتوای درس و گماردن دانش آموزان به گروههای آموزشی مختلف ) 

زمان اجرا  : آغاز نوبت تحصیلی یا واحد آموزشی

ج  ) ارزشيابي تکوینی ( فراهم آوردن بازخورد برای معلم و تشخیص و رفع مشکلات احتمالی یادگیری دانش آموزان و نواقص  آموزش معلم )

زمان اجرا  : به طور متناوب ضمن آموزش

د  ) ارزشيابي تشخیصی ( تشخیص مشکلات ویژه و مکرر دانش آموزان که با اقدامات متداول معلمان قابل رفع نیستند و کمک به رفع آنها )

زمان اجرا  : در زمان هاي لازم ضمن آموزش

 هـ ) ارزشيابي تراکمی یا مجموعی یا پایانی ( نمره گذاری ، صدور گواهینامه تحصیلی و داوری درباره صلاحیت حرفه ای معلمان )

زمان اجرا  : پايان ترم تحصیلی یا واحد آموزشی